Op bezoek bij D.J. Leeninga

Vrijdag 24 september was het dan zover, mocht ik eindelijk eens bij Dirk Jan Leeninga  op visite om zijn volière en vogels te bekijken. Dat het even geduurd heeft kwam door een lelijke rugblessure van Dirk Jan die zijn mobiliteit zodanig verminderde dat hij aan krukken en rolstoel gebonden raakte.

Net als bij velen van ons is hij al jong met vogels begonnen. Aangestoken door een aardige buurman die hem als tienjarig jochie een koppeltje zebra vinken cadeau gaf. Dan weet je wel hoe dat verder gaat, het meegeleverde kleine kooitje was al snel te klein en vrij gauw werd er een grotere ruimte getimmerd. Na zijn trouwen en in het bezit van een huis met royale tuin heeft dit zich verder ontwikkeld en werd er een mooie grote volière gebouwd. Vele tropen en exotische vogels hebben die volière bevolkt, tot drukke werkzaamheden daar een einde aan maakte. Nu, na vele jaren is Dirk Jan opnieuw begonnen in de binnenstad van Enkhuizen maar nu met een beperkte buiten ruimte.

Een tropen volière van 400 x 150 cm staat langs de schutting van voor naar achter, met een klein extra vluchtje naast het raam.  Aan de bouwstijl kan je wel zien dat ervaring uit het verleden is meegenomen in het ontwerp van deze nieuwe volière. Een basis van aluminium profielen is rondom voorzien van stevig volière  gaas (13 x 13 mm) Ook het dak is van gaas met daar bovenop dubbelwandige polycarbonaat platen. De lange achterwand staat tegen de schutting maar laat veel wind door.  Om deze tocht tegen te gaan is het eerste deel voorzien van rietmatten (niet zichtbaar op de foto).  Als inrichting is gekozen voor zo veel mogelijk natuurlijke materialen met een gestapelde stenen waterloop waar veel in gebadderd wordt. Het gebruik van levende planten en struiken in dit overdekte geheel is waarschijnlijk door gebrek aan regen water bij een poging gebleven, zodat nu af en toe een kamerplantje voor wat groen moet zorgen.

Een gezellig zitplaatsje aan de kop van de volière geeft een fraai inzicht in het leven en doen van de vogels. Aan de achterzijde groeien druivenranken over het dak waardoor het daar altijd iets donkerder is. Dit geeft de vogels een veilig gevoel en een plaats om te schuilen bij gevaar. Door deze open bouw is het een fijne plaats om buiten voor de volière te zitten en in alle rust de vogels te bespieden. Hoe langer je kijkt des te meer vogel soorten er zichtbaar worden.  Japanse meeuwtjes, Rood mussen, Binsen Astrilden, Spitsstaarten en Chinese dwergkwartels op de grond. Waarschijnlijk nog wel meer soorten maar op gegeven moment ben ik hier het overzicht kwijt geraakt.  Tussen de volière en het raam van de woonkamer staan een paar gestapelde kweekkooien met grasparkieten die het ook prima doen en regelmatig jongen voort brengen.  Ondanks de beperkt beschikbare ruimte is dit samen blijkbaar toch niet genoeg want voor komend jaar staat er ook nog een uitbreiding voor de volière van 1,5 meter op de planning.

Het schuurtje van ca. 2 x 3 meter is volledig benut als kweekruimte en opslag voor voer en aanverwante artikelen.

18 prachtige Gehu broekooien met verlichting aan de lange wand en nog een paar extra broedkooien aan de korte wand maken van deze ruimte een eersteklas kweekruimte waar al behoorlijke resultaten zijn behaald. De ruimte is beperkt maar door deze goed gekozen indeling blijk daar toch heel veel mogelijk te zijn. Het valt mij ook op dat de broedkooien zo schoon zijn met honingraat karton op de bodem.

Alle overige ruimte is gevuld met een paar extra kooitjes, nest materiaal en vooral een groot assortiment aan voer.  Omdat de ruimte buiten dan toch te klein blijkt staan er in de kamer nog een paar stalen kooien met de oorspronkelijke volière bewoners, enkele stellen Pyrrhura’s.  Op de vraag waarom zoveel verschillende soorten komt als antwoord dat door een grote kennissen kring er vaak een beroep op hem werd gedaan om een paar verweesde vogeltjes over te nemen en als goed vogelliefhebber doe je dat dan.  Dat deze weeskinderen dan weer van een nieuw ras zijn mag de pret niet drukken.

Dirk Jan besteed veel aandacht en tijd aan zijn vogels en de verzorging daarvan. Ieder beestje krijgt wat voor hem of haar het beste is aan voer, vooral veel afwisseling en voor ieder soort het juiste zaad wat per jaargetijde nog wel eens wil wisselen.  Volière zaad, kanariezaad, kleine en grote parkieten zaad en o.a. Orlux  Gold Patee eivoer omdat daar veel extra voedingstoffen en vitaminen in zitten.

In broedseizoen 2021 zijn ca. 200 jonge vogels gekweekt waarvan vooral veel Binsen Astrilden. Daarbij zie ik ook veel Japanse meeuwen met gele en witte kanaries waarvan 16 waterslagers. Waterslagers zijn echte zangvogels waarmee de hobby weer een nieuwe richting er bij heeft.

Na dit mooi verlopen broedseizoen ben ik benieuwd of we daar ook resultaten van zullen zien op de komende tentoonstelling. In het verre verleden is er veel ervaring opgedaan bij P.I.E.T. maar na zijn nieuwe start en lidmaatschap van SVV hebben we nog geen vogels op onze TT mogen bewonderen. Waarschijnlijk zal dat dit jaar anders zijn.

Geschreven door Cees Bakker